Connect with us

Kisah

Luar Biasa! Netizen Terpegun Tengok Cara Pelajar Beri Penghormatan Terakhir Buat Guru Di Hadapan Sekolah

Published

on

penghormatan terakhir buat guru

Guru, cikgu, pendidik, atau apa-apa sahaja gelaran yang diberikan kepada mereka yang telah mendidik dan mengajarkan kita ilmu sejak kecil adalah insan yang banyak sumbang baktinya kepada anak bangsa. Kita ibarat pengembara yang berjalan tidak kira siang dan malam di mana sahaja. Dan guru lah yang menjadi bintang dengan sinarnya kita nampak untuk menempuhi gelapnya malam, dan jika hilang maka tersesatlah kita di tengah belantara laluan. Penghormatan terakhir buat guru, ikuti kisahnya.

Selamat tinggal duhai guruku, penghormatan terakhir buat guru tercinta

penghormatan terakhir buat guru

Baru-baru ini tular sebuah video di Tik Tok @ fiza_luv yang memaparkan momen sedih dan sangat menyentuh hati para pelajar memberikan penghormatan terakhir buat gurunya. Video yang dimuat naik dan memperoleh 127.7K likes itu memaparkan “keberangkatan” seorang guru yang dikenali sebagai Cikgu Liew, diberikan tabik hormat sepanjang jalan oleh anak-anak muridnya dan semua rakan sekerja di sekolah tersebut.

Tidak kira bangsa, agama, atau kepercayaan, semuanya berbaris dan ikhlas mengiringi pemergian guru tersebut dengan tangis kesedihan dan suasana penuh kepiluan. Mereka tetap berdiri di tempat masing-masing sehingga kenderaan yang membawa mendiang guru tersebut hilang dari pandangan masing-masing.

Individu yang memuat naik video tersebut juga merupakan seorang guru di sekolah berkenaan yang dipercayai berlaku di Sekolah Menengah St Gabriel.

penghormatan terakhir buat guru

Kuat betul aura pendidik guru ini

“Mendiang diserang tekanan darah tinggi semasa perjalanan balik dari sekolah, terdapat pendarahan pada otak, memang mengejut pemergiannya,” tulisnya diruangan komen.

Dari perkongsian seorang wanita, mendiang guru yang bernama Liew itu telah diserang tekanan darah tinggi ketika pulang dari sekolah sehingga menyebabkan berlaku pendarahan di otaknya.

“RIP Cikgu Liew. Jasamu dikenang walapun tidak kenal namun engkau bergelar seorang guru kami tetap kenang salam takziah untuk keluarga mendiang.”

penghormatan terakhir buat guru

“Sure mendiang seorang guru yang baik. Biar berbeza agama, jika dia baik dengan sesama manusia, pasti akan dikenang sampai ke akhir hayat.”

penghormatan terakhir buat guru

“Tak kenal tapi mengalir air mata. Kuat aura cikgu ni.”

penghormatan terakhir buat guru

Kawan yang baik akhirnya pergi jua

“Akan merindui mendiang. Sejak akhir-akhir ini, mendiang selalu mengeluh penat, stress, dan ya itulah cabaran sebagai seorang guru. Tak mudah seperti orang lain sangka. Liew, awak dah tak perlu stress sekarang. Berehatlah… Saya akan terus merindui keletah awak yang selalu datang ke meja saya dan tanya apa yang sedang saya lakukan,” ujarnya sedih.

Menurut Cikgu Fiza lagi, mendiang Cikgu Liew berumur 40 tahun ketika dia meninggal dunia. Mendiang turut meninggalkan dua orang anak perempuan yang masih kecil dan bersekolah di tempat yang sama.

Video penghormatan terakhir buat guru yang dilakukan oleh para pelajar dan guru-guru ini telah viral di seluruh media sosial sehingga memperoleh ribuan komen yang turut berduka dan mengucapkan takziah atas pemergian tersebut.

Sumber: Tik Tok @ fiza_luv

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!