Connect with us

AGAMA

Baca Walau Hanya Sekali, Nabi Ajarkan Baca Doa Ini Bagi Elak Diserang Angin Ahmar

Published

on

Baca Walau Hanya Sekali, Nabi Ajarkan Baca Doa Ini Bagi Elak Diserang Angin Ahmar

Segala penyakit pasti ada ubatnya. Namun ubat adalah salah satu ikhtiar kita untuk menjaga tubuh badan kita dari penyakit. Tetapi yang menyembuhkannya adalah Allah yang maha berkuasa. Hanya Allah yang berkuasa atas segalanya. Kita hanya perlu usaha untuk mengubati dan menjaga diri dari segala penyakit dan selepas itu kita minta lah kepada Allah untuk menyembuhkannya dengan berdoa kepada nya. Insyallah dengan izin Allah sembuh maka sembuhlah penyakit itu.

Bila menyebut tentang strok atau disebut juga angin ahmar, ia merupakan masalah kesihatan yang disebabkan oleh gangguan bekalan darah ke otak. Hal ini terjadi kerana bahagian otak tidak menerima oksigen yang mencukupi sekaligus akan mengalami kerosakan sel-sel otak sekali gus menyebabkan kecederaan saraf. Oleh itu, bahagian badan yang dikuasai oleh bahagian otak serta saraf yang terbabit tidak dapat berfungsi. Strok merupakan kecemasan perubatan. Sekiranya ia tidak dikesan dan dirawat dengan segera,kerosakan fungsi badan akan berkekalan malahan kematian juga boleh berlaku.

Ramai tahu tentang strok dari segi perubatan tapi dari sudut agama, angin yang mengakibatkan terjadinya strok disebut sebagai Angin Rihul Ahmar.

Dikisahkan pada zaman Nabi Sulaiman a.s yang dikenali sebagai Nabi yang mempunyai kelebihan menguasai dunia jin terjadinya kisah Angin Rihul Ahmar ini.

Pada suatu ketika dimana “Nabi Allah Sulaiman a.s” duduk di Singgasana, maka datang ‘satu Angin’ yang cukup besar, maka bertanya “Nabi Allah Sulaiman” : “Siapakah engkau?

Maka dijawab oleh Angin tersebut : “Akulah ‘Angin Rihul Ahmar’ dan Aku bila memasuki Rongga Anak Adam, maka Lumpuh, keluar Darah dari Rongga Hidung dan apabila aku memasuki Otak Anak Adam, maka menjadi Gilalah Anak Adam. . .”

Maka diperintahkan oleh “Nabi Sulaiman a.s”, supaya membakar Angin tersebut, maka berkatalah, ‘Rihul Ahmar’ kepada “Nabi Sulaiman a.s” bahawa :

“Aku kekal sampai hari Kiamat tiba, tiada sesiapa yang dapat membinasakan Aku melainkan Allah SW T.”

Lalu ‘Rihul Ahmar’ pun menghilang.

Diriwayatkan bahawa: Cucu “Nabi Muhammad SAW”, terkena *’Rihul Ahmar’*sehingga keluar Darah dari Rongga Hidungnya.

Maka datang Malaikat Jibril kepada “Nabi SAW” dan bertanyalah “Nabi” kepada Jibril.

Maka menghilang sebentar, lalu Malaikat Jibril kembali mengajari akan ‘Do’a Rihul Ahmar’ kepada “Nabi SAW”, kemudian dibaca ‘Do’a’ tersebut kepada Cucunya dan dengan sekejap Cucu Rasulullah sembuh dengan serta merta.

Lalu “Nabi SAW” bersabda :

“Bahawa barangsiapa membaca ‘Do’a Stroke / Do’a Rihul Ahmar’, walaupun sekali dalam seumur hidupnya, maka akan dijauhkan dari Penyakit ‘ANGIN AHMAR atau STROKE’.”

Inilah doa agar dijauhkan/terhindar dari ‘Angin Ahmar dan penyakit kronik:

اللهم إني أعوذبك من الريح الأحمر والدم الأسود والداء الأكبر

“Allohumma innii a’uudzubika minar riihil ahmar, wad damil aswad, wad daail Akbar.”

Ertinya:-

“Ya Allah sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari Angin Merah dan dari Darah Hitam (stroke) dan dari Penyakit Berat.”

‘Rihul Ahmar’ biasa masuk pada saat seseorang tidur pada waktu Asar membawa ke waktu Isyak.

Sebab itulah kita tidak digalakkan tidur di petang hari walau penat bagaimana sekali pun. Malah agama mengajarkan kita untuk tidur seketika sebelum waktu Zuhur di antara waktu 11.30 pagi ke 12.30 tengahari untuk mendapat rehat seketika selepas terjaga sebelum Subuh.

Jika diamalkan, kesegaran tubuh akan berbeza berbanding dengan tidur di waktu dinyatakan.

Majalah ilmu: Semoga kita diberi kesihatan yang berkekalan oleh Allah. Hanya Allah yang berkuasa memberikan kesihatan kepada manusia.

Sumber: Kashoorga

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami Di Majalah Ilmu

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!