Connect with us

Kisah

Berlagak Pakai Kereta H Sampai Gelakkan Ayah Pakai Kancil Lama, Tak Lama Kereta Kena Tarik

Published

on

kereta kena tarik

Berlagak Pakai Kereta H Sampai Gelakkan Ayah Pakai Kancil Lama, Tak Lama Kereta Kena Tarik

“Pakai kereta apa?” Huh, kancil je? Lemah!” Jenama Honda sememangnya membawa “tuah” kononnya dalam kalangan masyarakat Malaysia. Sampaikan kalau ada anak muda kita hendak masuk meminang. Kalau mak ayah mertua nampak dia pakai kereta Honda terus layak jadi calon menantu. Bawa kereta Honda masa “dating” memang bersusunlah “awek” pandang sampai kita berjalan. Memang hebat penangan jenama Honda ini sampai jadi lambang status perspektif masyarakat. Perkara ini nampak lucu, tetapi ada kisah lain sebenarnya yang mungkin menyedarkan kita untuk sentiasa merendah diri dengan segala kemewahan yang kita miliki lebih-lebih lagi dalam keluarga. Kereta kena tarik lepas berlagak dengan ayah yang pakai Kancil, mari kita ambil pengajaran dari kisah ini.

Dunia ini berputar, dulu gelakkan ayah dengan Kancil sekarang pakai Honda kereta kena tarik

kereta kena tarik

Besarnya pengorbanan seorang ibu, maka sama jugalah bagi seorang ayah. Ayah mungkin tidak melalui pengalaman mengandungkan, melahirkan, dan menyusukan anak-anak seperti ibu. Namun, yang menyediakan segala kelengakapan itu adalah tulang empat kerat dan jerih payah keringat ayah. Apabila anak sudah berjaya, dan memperoleh kesenangan dunia kadang kala dia mudah lupa dengan pengorbanan ibu dan ayahnya selama ini. Dulu kita gelakkan ayah pakai kancil, sekarang kita dapat pakai Honda tetapi akhirnya kena tarik asbab Allah hendak tunjuk yang kesemua rezeki di atas muka bumi ini adalah hak mutlak dari Nya.

Seorang pengguna Facebook, Azizul Zairi ada berkongsi kisah bagaimana seorang kawannya selalu gelakkan dia yang akhirnya tidak kemana-mana pun.

“Besar nanti ayah nak ajar abang ngah jangan suka gelakkan orang.”

Kita bukan dalam “kasut” yang sama

“Dulu masa ayah asik lompat kerja sana sini berhenti, kawan ayah suka gelakkan ayah. Tapi hari ini kawan tu pm tepi tanya tempat ayah ada kerja kosong tak. Kuli pun takpelah janji ada kerja masa sesak sekarang ni.

Dulu masa ayah kahwin lewat 3 tahun daripada dia, dia gelakkan ayah. Hari ini dia masih belum dikurniakan zuriat tapi ayah sudah 3 cahaya mata.

Dulu masa ayah balik lewat malam training sana sini dikata takde life tapi semalam dia wasap tanya kerja part time apa yang boleh buat sebab dah diberhentikan kerja 2 bulan.

Dulu dia gelakkan ayah pakai kancil 660 warna cat lusuh pulak tu tapi bulan lepas kereta H dia baru je kena tarik sebab tak bayar berbulan.

kereta kena tarik

Dulu ayah duduk menyewa pun digelakkan kaw-kaw tanpa belas kesian tapi bulan ni rumah dia kena lelong. Hutang tertunggak berapa lama tu ayah tak tahu.

Duhai kawan-kawan yang saya hormati, dunia ini berputar sama macam kedudukan kita. Ketawakan dan gelakkan orang yang jatuh tak menjadikan kita lebih tinggi.

Hari esok kita tak tahu nak jadi apa. Bahasa melayu cakap kita bukan dalam kasut yang sama. Ada kasut tak basuh berbulan, ada kasut masih bau kedai.

Semoga semua kawan-kawan dimurahkan rezeki hendaknya. Aaaminnn.”

Jangan khuatir dengan rezeki, yakinlah itu jaminan Allah

kereta kena tarik

Jika kita sibuk fikirkan rezeki di dunia semata, nescaya kita tidak akan mampu untuk menyelesaikannya. Kerana halnya rezeki ini luas dan tidak terjangkau dek akalnya seorang manusia biasa. Firman Allah SWT dalam Surah Hud, ayat 6,

Maksudnya: “Dan tiadalah sesuatu pun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualag yang menanggung rezekinya.”

Sumber: Malaysia Dateline

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!