Kajian menyatakan Bahawa Isteri Harus Bnyak Tidur Kerana Otaknya Berkerja Keras

Kajian menyatakan Bahawa Isteri Harus Bnyak Tidur Kerana Otaknya Berkerja Keras

Celik je mata bermula la tugas seorang ibu. Pekerjaan membersihkan rumah sambil menyediakan sarapan, menjawab telefon sambil menyusun perabot rumah, menguruskan anak-anak sambil makan siang.

Kerana Multiskil inilah adalah bakat semula jadi dari kaum wanita yang sayangnya, memberi kesan stress dan kepenatan.

Persoalannya, berapa lama wanita harus tidur agar kekal sihat, bersemangat dan produktif? Jawapannya mudah sahaja :

“Lebih banyak otak anda bekerja di pagi hari, maka lebih banyak masa untuk otak pulih dengan memperbanyakkan masa tidur.”

Pengkaji dari negara Amerika Syarikat menyatakan bahawa, otak wanita memerlukan jangka masa yang lama untuk di pulihkan, ini kerana para isteri banyak melakukan bermacam-macam perkara di pagi hari. Saintis dariUniversiti Duke yang berada di North Carolina pula mendapati wanita yang mendapat tidur yang tidak mencukupi cenderung untuk mendapat simptom kemurungan dan cepat marah.

Malah wanita juga memerlukan tidur yang lebih kerana wanita banyak menggunakan otak berbanding lelaki.

Solusinya :

Menambah jam tidur sekurang-kurangnya 20 minit ( dari waktu tidur normal 6 hingga 8 jam) setap hari sangat membantu isteri ceria dengan pekerjaan multiskil mereka.

Jadi para suami haruslah memainkan peranan anda dalam membantu isteri untuk memberikan ruang bagi mereka berehat sementara setelah seminggu menjalankan tugas sebagai surirumahtangga. Anda sebagai lelaki kenalah faham situasi isteri juga.

Wanita yang tidur lebih lama bukanlah bermaksud malas dalam mengerjakan kerja dan tanggungjawab mereka. Isteri juga manusia biasa yang memerlukan masa rehat yang secukupnya. Robot juga boleh rosak jika tidak berhenti bekerja inikan manusia biasa. Mainkan peranan anda sebagai lelaki dalam memberikan sedikit ruang untuk isteri tersayang merehatkan badan dan otak mereka supaya dijauhi dari kesan kemurungan yang boleh mendatangkan banyak masalah di masa depan.

Apa pandangan anda tentang artikal ini ? komen, like dan share artikal-artikal Majalah ilmu. Terima kasih.

 

 

Artikal Popular

About majalahilmu 551 Articles
Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*