Connect with us

AGAMA

INILAH ORANG-ORANG YANG DISUKAI DAJJAL DAN AKAN MENJADI PENGIKUTNYA

Published

on

INILAH ORANG-ORANG YANG DISUKAI DAJJAL DAN AKAN MENJADI PENGIKUTNYA

Dajjal adalah sosok eskatologi Islam yang dilaknat Allah serta akan muncul pada akhir zaman. Dalam satu hadis dijelaskan ketika kehadirannya, Ia akan mengaku sebagai Tuhan pemilik syurga dan neraka. Dajjal akan memasuki semua negara di dunia dan membawa kerosakan, kecuali Makkah dan Madinah.

Kemunculannya menjadi puncak fitnah terbesar serta mengerikan di atas muka bumi. Semua orang tidak akan dapat terhindar dari fitnahnya kecuali orang-orang yang teguh imannya kepada Allah SWT.

Sebelum kemunculan dajjal, beberapa pengikut Dajjal telah mempersiapkan diri serta mengumpul jajahan mereka. Beberapa kumpulan manusia ini telah ditandai oleh Dajjal. Semasa kedatangannya nanti dengan mudah menjadi pengikut Dajjal.

1. Orang yang Mengacuhkan Seruan Azan : Azan adalah panggilan Allah SWT pada umat Muslim untuk melakukan solat. Dalam sehari, muadzin mengumandangkan lima kali azan sesuai dengan jumlah solat sehari semalan.

Azan iaitu ujian keimanan untuk seseorang mukmin. Pada masa panggilan Allah SWT ini diabaikan, jadi kumpulan ini akan dengan mudah melanggar larangan-larangan lain.

Memandangkan solat adalah kemestian paling utama seseorang mukmin serta amalan yang dihisab pertama kalinya. Sehingga siapa yang dengan mudah mengendahkannya akan begitu disukai oleh Dajjal.

Kerana intinya Dajjal akan menghuni neraka, hingga mereka yang tidak mematuhi perintah Allah, akan beriringan Dajjal ikut ke neraka.

2. Tak Perduli dengan Rencana Dajjal : Dajjal tak dan merta datang demikian saja. Ia telah ditakdirkan oleh Allah SWT ada ke muka bumi untuk bikin rosaknya. Dajjal juga dibekalkan dengan kekuatan yang datang segera dari Allah.

Hal ini lah yang membuatnya dapat melakukan tindakan seperti Tuhan kerana dapat memiliki segala-galanya. Walau kemampuan itu hanya sedemikian kecil daripada kemampuan maha dasyat dari Allah SWT.

“Ya rabb berikanlah saya kekuatan untuk menurunkan hujan, menghidupkan orang yang telah mati, mengubati penyakit yang ada di dunia, menyuburkan tanaman dan memperlihatkan syurga dan neraka pada manusia kelak,

Yang sebenarnya syurgaku iaitu neraka-Mu serta nerakaku iaitu syurga-Mu ya Rabb agar saya dapat menguji keimanan manusia kelak “. Walau telah diterangkan kalau rancangan Dajjal demikian dahsyat pada rosaknya umat, tetapi ada saja beberapa orang yg tidak peduli dengan rancangan itu.

Mereka tak menyiapkan diri, atau sekadar berdoa supaya dimasa hidupnya tak pernah berjumpa dengan Dajjal. Kumpulan berikut yang lalu ditandai Dajjal sebagai sisi dari manusia yang disukainya.

Dua kumpulan di atas sering berlangsung pada sekarang ini tetapi tak mengerti kalau mereka tak terasa ditandai oleh Dajjal. Mereka disukai Dajjal kerana menjauhkan diri dari Allah SWT dan tak percaya pada apa yang telah dijelaskan oleh Rasul-Nya.

Walau sebenarnya huru-hara yang diciptakan Dajjal ini sangat pedih sehingga sukar untuk dielakkan. Beberapa orang beriman mencari langkah agar dapat terhindar dari fitnah itu.

Kemunculan Dajjal telah makin dekat dengan merebaknya fitnah kekufuran, kesyirikan, serta fitnah dan yang menimpa golongan muslimin.

Mudah-mudahan info ini dapat menyedarkan kita kalau apa yang kita lakukan pada masa ini membahayakan sendiri kerana akan terbawa ke jalan kesesatan yang diingini Dajjal.

Semoga Allah menyelamatkan kita (kaum muslimin) dari fitnah Dajjal serta mejauhkan kita darinya. Wallahu A’lam.

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!