Ilmu memilih ikan segar, Kaedah mudah bezakan ikan baru naik dari laut dengan ikan lama yang sejuk beku

Ilmu memilih ikan segar, Kaedah mudah bezakan ikan baru naik dari laut dengan ikan lama yang sejuk beku

Ikan adalah sumber makanan yang kaya dengan protein serta sangat baik untuk kesihatan. Malah ia juga tidak mengandungi lemak. Oleh yang demikian, kita disarankan agar mengambil lebih banyak ikan berbanding sumber protein lain seperti daging dan juga ayam.

Terdapat pelbagai jenis ikan yang ada di pasaran. Antara jenis-jenis yang popular di kalangan rakyat Malaysia ialah ikan merah, siakap, tenggiri, pari, kembung, mabung, pelaling, kerisi, selar dan banyak lagi. Ikan-ikan ini sangat sedap dimasak dengan pelbagai gaya masakan.

Pernahkan anda rasa hidangan ikan yang hanya digoreng kunyit atau dibakar ringkas, tetapi rasanya sangat enak! Haa…kalau nak tahu, rahsianya terletak pada kesegaran ikan itu sendiri. Setiap sajian pasti mempunyai rasa lebih enak jika dihasilkan menggunakan sumber yang segar serta baru. Ikan yang baru ditangkap mempunyai isi yang lebih lembut, berjus dan manis.

Rasanya sangat berbeza dengan ikan sejuk beku yang telah dicairkan aisnya. Ini kerana, ikan sejuk beku biasanya adalah ikan yang telah ditangkap dalam tempoh masa yang lama. Andai dimasak, rasa isinya lebih keras, tawar dan rasa hambar. Kurang sedap!

Namun bila ke pasar untuk membeli ikan, kadang kala kita menjadi ragu-ragu dan kurang pasti sama ada ikan yang dijual itu ikan baru atau ikan sejuk beku yang telah cair aisnya. Sekali imbas, kedua-duanya kelihatan seakan sama. Adalah tidak adil untuk membayar harga yang mahal untuk ikan yang kurang segar sedangkan anda berhak untuk mendapat kualiti yang lebih baik dari itu.

Jika anda ada masalah untuk memilih ikan yang segar, ini ada petua ringkas yang boleh membantu anda jadikan panduan. Apa perlu anda lakukan ialah:-

TIP MEMILIH IKAN SEGAR

1. WARNA IKAN

Untuk ketahui ikan yang anda nak beli segar atau tidak, lihat pada warna kulit ikan. Ikan segar mempunyai kulit yang berkilat dan berwarna cerah berbanding ikan tidak segar yang kelihatan lebih pucat.

2. BAU

Cium bau ikan. Ikan segar hanya ada bau hanyir dan berbau laut berbanding ikan lama yang berbau busuk dan sedikit masam.

3. TEKSTUR

Tekan sedikit badan ikan menggunakan hujung jari bagi merasa tekstur isinya. Ikan segar isi lebih keras dan pejal bila ditekan. Jika terlalu lembik, bermakna ikan tersebut tidak segar lagi. Elakkan beli ikan sebegitu.

4. MATA IKAN

Ikan segar matanya kelihatan jernih menonjol, masih berkilat, bersinar dan cembung. Berbanding ikan yang lama, matakan kelihatan merah, suram dan termasuk ke dalam.

5. WARNA INSANG

Jangan takut-takut untuk pegang ikan untuk melihat warna insangnya. Itu hak anda untuk dapatkan kualiti yang terbaik. Insang ikan yang segar berwarna merah dan boleh diregangkan berbanding insang ikan yang sudah lama berwarna kelabu dan berlendir tebal.

6. PILIH IKAN BERLENDIR

Ikan yang masih segar biasanya ada sedikit lendir jernih pada sisik dan kulitnya. Bila disentuh, terasa licin. Jika ikan yang anda pilih terlalu berlendir serta warna kulitnya tidak seperti dalam ciri-ciri diatas, pilih ikan jenis lain yang lebih segar.

7. SISIK & SIRIP KUAT

Sisik yang kuat melekat, berkilat serta sirip yang kuat menunjukkan ikan tersebut masih segar dan baru ditangkap. Berbanding ikan lama, sisiknya kelihatan suram dan mudah tertanggal.

8. PERUT TIDAK PECAH

Elakkan mengambil ikan yang telah pecah perutnya. Dinding perut ikan yang lembik menunjukkan iakn tersebut kurang segar. Sebaliknya pilihkan ikan yang kulit dan isinya tidak robek terutamanya pada bahagian perut.

Macam mana senangkan petua ini? Jadi mulai hari ini bila ke pasar, ingat lapan perkara ini supaya ikan yang dibeli segar dan setanding dengan harga yang anda bayar. Maklumlah, ikan harganya boleh tahan mahal lebih-lebih lagi jika yang bersaiz besar.

Selamat mencuba dan jangan lupa share ya!

Sumber: Rasa

Artikal Popular

About majalahilmu 551 Articles
Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*