Dunia semakin tua, Bagaimana nak hidup menjadi suami isteri di akhir zaman.

Dunia semakin tua, Bagaimana nak hidup menjadi suami isteri di akhir zaman.

Tanda-tanda Kiamat merupakan petunjuk atau isyarat tentang hampirnya kedatangan Hari Kiamat. Umat Islam percaya bahawa pengakhiran alam semesta ialah sebahagian daripada rahsia Allah dan tiada satu makhlukpun yang mengetahui waktu sebenar berlakunya Kiamat.

Walau bagaimanapun, Nabi Muhammad S.A.W memberitahu bahawa sebelum tiba Hari Kiamat itu, tanda-tandanya akan muncul dan disaksikan oleh manusia. Turutan tanda-tanda tersebut bermula dengan tanda-tanda yang kecil dan kemudian disusuli dengan tanda-tanda besar. Salah satunya kerosakan instituti rumah tangga semakin serius.

Persoalannya sekarang, bagaimana untuk menjalani kehidupan sebagai suami isteri di akhir zaman ini yang semakin hari makin mencabar?

Bersediakah kita sebagai ibubapa akhir zaman?

Bagaimana nak hidup menjadi suami isteri di akhir zaman?

1. Belajar agama. Maksudnya belajar agama itu belajar mengenal, cinta dan takutkan Tuhan. Mulakan dengan belajar kembali dan betulkan sembahyang kita.

2. Bertaubat atas dosa-dosa lalu. Yang menjarakkan hubungan kita sebagai suami isteri itu, bukan sebab tak faham pasangan kita. Tapi semuanya kerana dosa. Lebih banyak dosa, lebih dan lebih teruk hubungan suami isteri itu sebenarnya.

3. Banyakkan buat baik. Tak perlu tunggu pasangan buat baik. Tak perlu tanya pasangan saya dah beri, apa awak bagi? Tugas kita sebagai hamba yang memberi. Bukan asyik meminta.

Semoga Tuhan menjaga kita dari segala keburukan akhir zaman. Sungguh, Takut dan ngerinya menjadi suami isteri hari ini.

Moga Tuhan terus memegang hati dan menguatkan jiwa untuk hidup dalam rumahtangga.

Kredit : Ustaz Abu Hurairah Asifa #sweeterapi

Artikal Popular

About majalahilmu 551 Articles
Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*