Connect with us

INFO

Terlambat Dah Kerja Baru Ada KWSP! Bapa Ini Tunjuk Manfaat Daftar KWSP Dari Muda Untuk Anak Seawal 14 Tahun Simpan Duit

Published

on

daftar KWSP dari muda

Terlambat Dah Kerja Baru Ada KWSP! Bapa Ini Tunjuk Manfaat Daftar KWSP Dari Muda Untuk Anak Seawal 14 Tahun Simpan Duit

Setiap kali menjelang penghujung bulan, pasti semua orang gembira dan tersenyum lebar. Di kepala sudah terbayang untuk beli itu dan ini, makan makanan yang sedap, dan melunaskan hutang yang ada. Duit gaji yang kita dapat, laju keluar macam air. Sampai kita sendiri tidak perasan mana pergi semua duit yang kita dapat hasil dari penat lelah selama sebulan itu. Nasib baik ada KWSP setidaknya ada juga simpanan automatik kita bila hari tua nanti. Sebenarnya untuk menjadi ahli KWSP tidak semestinya kita perlu kerja dahulu. Banyak manfaat dari keputusan kita daftar KWSP dari muda khususnya kepada anak-anak.

Apa itu KWSP?

daftar KWSP dari muda

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah skim yang telah diperkenalkan oleh Malaysia pada tahun 1992 untuk membantu masyarakat Malaysia menyimpan untuk hari tua. Kalau pesara kerajaan, kita ada Pencen. Untuk pekerja swasta atau seangkatan dengannya, KWSP sangat penting sebagai akaun sumbangan diri sendiri.

Bapa nekad daftar KWSP dari muda untuk anak-anak

daftar KWSP dari muda

Berkongsi sebuah akaun Facebook Mo Ameen ada memuat naik keputusannya untuk daftar KWSP dari muda untuk dua orang anaknya yang masing-masing berumur 15 dan 16 tahun. Mereka berdua menjadi ahli KWSP yang sah walaupun masih muda dan masih dibangku sekolah.

Mengulas lanjut tentang isu tersebut, bapa kepada dua orang anak ini mengambil keputusan tersebut setelah mendapat tahu bahawa seawal usia 14 tahun kita sudah boleh menjadi ahli KWSP dan tidak perlu tunggu mula kerja sekalipun.

“Dua orang anak saya yang sulung dan nombor dua (kedua-duanya masih bersekolah menengah) telah pun daftar KWSP dari muda pada tahun lepas 24 Disember 2021,” ujarnya.

Bahkan dari statistik maklumat, populasi menunjukkan bahawa seawal usia 14 tahun remaja ini sudah boleh untuk menikmati segala tawaran dari KWSP dengan sah. Menariknya pengguna tidak perlu beratur panjang di kaunter, lakukan sahaja pendaftaran tersebut di kiosk KWSP yang berdekatan

daftar KWSP dari muda

Langkah & manfaat selepas mendaftar akauan

Selesai proses mendaftar, perkara utama yang boleh dilakukan adalah daftar akaun online KWSP (i-Akaun) di kiosk yang sama digunakan tadi. Kemudian, daftar pula akaun Simpnanan Shariah menggunakan i-Akaun. Akhir sekali, daftar juga caruman i-Saraan.

Ramai masih tidak faham berkenaan dengan i-Saraan, Untuk pengetahuan anda, i-Saraan ini merupakan kelompok caruman secara sukarela. Menyimpan ketika usia masih muda remaja, kita akan mendapat manfaat yang banyak dengan dividen setiap tahun yang diberikan. Ini berdasarkan keputusan kerajaan untuk memperuntukkan insentif sebanyak 15% (jumlah insentif maksimum RM250 setahun.

daftar KWSP dari muda

Bayaran caruman i-Saraan secara atas talian (online) boleh dilakukan melalui Bank Islam. Menjawab soalan orang ramai yang berpendapat sekiranya hanya untuk tujuan “menyimpan” mengapa tidak menggunakan akaun bank biasa atau pun tabung haji.

Bagi Mo Ameen, sebagai bapa dia lebih tahu kesesuaian akaun-akaun tersebut untuk anaknya. Bahkan berdasarkan pengalaman juga, simpanan anak-anaknya dalam Tabung Haji, akhirnya dia juga yang gunakan.

Kesimpulannya, tidak salah daftar KWSP dari muda kerana pada hakikat ia sama sahaja dengan alternatif bank atau tempat simpan duit yang lain. Yang menjadi penentu adalah sikap kita sendiri sama ada bersungguh-sungguh atau hanya sekadar hangat-hangat tahi ayam untuk mempraktikkan amalan menabung dalam kehidupan.

Sumber: Facebook Mo Ameen

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!