Amalkan Doa Ini Agar Terhindar Corona Virus

Amalkan Doa Ini Agar Terhindar Corona Virus

Tiada yang dapat menolong kita selan dari Allah SWT dan Daripada Allah SWT juga sesuatu ujian itu berlaku. Dunia digemparkan tentang penyebaran virus yang berasal dari Wuhan, China yang dikenali sebagai Coronovirus.

Menurut keadaan semasa terkini hampir 800 orang telah dijangkiti wabak berkenaan di sepuluh negara termasuk negara malaysia. Allahhuakbar.

Kini Jabatan dan kementerian kesihatan malaysia mengeluarkan panduan pencegahan untuk megelak dijangkiti. Amalkan penjaga kebersihan tangan jika anda berada ditempat sesak. Bagi masyarakat yang beragama islam pula, Boleh amalkan doa ini, Sebagai mana perkongsian dari saudara Hafizul Hakim di laman facebooknya.

Seluruh Team majalah ilmu doakan agar malaysia dijauhi dari virus ini.. Amiin.

Rasulullah pernah menyarankan agar jangan memasuki kawasan yang ditimpa wabak dan orang yang berada di dalam kawasan wabak tersebut dilarang meninggalkan tempat tersebut.

Ini bertujuan bagi mengekang penularan dan kebinasaan ke kawasan lain.

al-Imam al-Bukhari merekodkan riwayat berkenaan Saidina Umar yang bermusafir ke negeri Syam.

Beliau kemudian dimaklumkan tentang wabak penyakit yang menimpa tempat yang dituju tersebut. Salah seorang sahabat bernama Abdul Rahman ibn Auf menasihatkan:

إن عندي في هذا علما سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: «إذا سمعتم به في أرض فلا تقدموا عليها، وإذا وقع بأرض وأنتم بها فلا تخرجوا فرارا منه».

“Sesungguhnya aku mempunyai ilmu tentang perkara ini. Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda: Sekiranya kamu mendengar tentang sesuatu wabak di satu tempat maka janganlah kamu memasukinya, manakala sekiranya wabak tersebut telah melanda sesuatu tempat, jangan pula kamu meninggalkan tempat tersebut (bagi mengawal penularan).”

Mendengar nasihat Abdul Rahman ibn Auf ini, Saidina Umar memuji Allah kerana keputusan yang beliau buat selari dengan hadith Nabi iaitu menghentikan hasrat untuk meneruskan perjalanan ke tempat yang ditimpa wabak tersebut.

Wallah wallam.

Semoga jadi panduan bersama.

Jika Sukakan Artikal Ini Jangan Lupa Share, Like Dan Komen Majalah Ilmu.

 

 

Artikal Popular

About majalahilmu 551 Articles
Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*