Perbuatan yang boleh menghambat Rezeki

9 Dosa yang boleh menghambat Rezeki

Jika anda merasa rezeki anda seret, cubalah pengenalan diri anda sama ada anda melakukan salah satu atau beberapa dosa besar yang bakal kami kutip satu persatu dari ustaz Yusuf Mansur.

Apa sajakah dosa-dosa besar itu hingga boleh menjadi penghalang turunnya rezeki daripada Allah? Sila indetifikasi diri anda adakah anda pernah lakukan dosa besar yang pernah di huraikan oleh ustadz Yusuf Mansur berikut ini:

Syirik (Menyekutukan Allah)

Syirik yaitu dosa besar penghambat rejeki, syirik yakni dosa yg tidak diampuni. Bila ada orang yang mening gal du nia dalam keadaan masih syirik jadi ia bakal ada pada neraka selama-lamanya.

Mening galkan Solat

Solat iaitu harus, mening galkan solat yakni dosa besar. Baiknya anda selalu melindungi solat anda, seboleh mungkin ditunaikan. Baiknya masa panggilan Allah (azan) bergema cepatlah penuhi panggilannya, jangan ditunda. Tidak boleh juga kan rezekinya ditunda oleh Allah.

Durhaka Pada Orang Tua

Syurga ditelapak kaki ibu, durhaka pada ke-2 ibu bapa sama juga menjauhkan diri dari syurga. Sekalian menjauhkan dari rezeki yang halal.

Zii na

Bagaimanapun jangan pernah melakukan z1 n4. Hukuman orang yang berz1 n4 begitu berat serta termasuk dari dosa besar.

Rezeki Haram

Perolehlah rezeki dengan cara yang halal, dengan usaha yang halal. Rezeki yang diperolehi secara haram boleh memutuskan rezeki halal kerana rezeki haram yakni termasuk dosa besar penghambat rezeki halal.

Minum Aa rak

Minuman keras atau aa rak iaitu minuman yang memabukkan. Ada banyak hal yang mudarat pada Minuman ini. Jauhilah Aa rak kerana
Allah.

Memutuskan Silaturahim

Memutus silaturahim iaitu perkara yang menghalang rezeki, sebaliknya menyambung silaturahim yakni hal yang mendatangkan rezeki.

Menuduh dan Bersaksi Palsu

Hati hati dengan perkataan anda, mulutmu harimaumu. Kadang-kadang mulut sukar untuk dikawal, tetapi cuba berkata yang baik atau diam.

Kikis dan Riba

Kikis adalah dosa penghalang rezeki, jauhilah kikir. Sebaliknya dermawan, suka menolong iaitu sikap yang mendatangkan rezeki.

Fitnah

Fitnah atau gosip, membicarakan keburukan orang iaitu dosa besar! Awas, fitnah boleh juga dalam acara tv.

Sumber: myinfomaya

Apa Kata Anda? Lontar kan pendapat dan pandangan anda di ruang komen dibawah. Segala pandangan dan pendapat anda kami hargai. Terima kasih. @Majalah ilmu.

Artikal Popular

About majalahilmu 551 Articles
Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*