Connect with us

Uncategorized

Jangan Terlepas 6 Waktu Mustajab Berdoa Ketika Bulan Ramadhan.

Published

on

Bulan ramadhan amat penting dan merupakan bulan paling suci bagi umat islam. Pada bulan Ramadhan, seorang muslim akan berpuasa menahan panas karena kelaparan dan haus dan panasnya puasa membakar dosa- dosa.Bulan ini juga menjanjikan kenikmatan pahala berlipat kali ganda, Subahanallah. Amatlah rugi jika korang sia-siakan bulan penuh berkat dan rahmat ne.

Tahukah anda terdapat 7 waktu mudah mustajab berdoa ketika bulan ramadhan ?

Doa adalah salah satu amalan kerap kali diamalkan bagi umat Islam. Doa juga dikatakan sebagai senjata seorang muslim. Amat mudah melakukan doa kan? Tadah tangan dan baca apa yang kita hajatkan dan mohon pada Allah untuk makbulkan. Tapi berapa ramai dalam kalangan kita bersungguh-sungguh dalam berdoa ? baca doa pun nak cepat je kan ? dan tak betul-betul bersungguh-sungguh.

Baca lagi : CARA MUDAH QADA SOLAT FARDHU

Macam mana Allah nak makbulkan kan kalau minta dengan Allah pun sambil lewa. Jadi paling utama adalah berdoa lah dengan tertib. Lepastu baru fikir nak rebut peluang berdoa pada waktu-waktu mustajab doa. Jadi pada bulan ramadhan ni ada beberapa saat atau waktu yang mustajab berdoa.

Antaranya seperti berikut:

1. Waktu Ketika kita berpuasa.

Tahukah anda? sepanjang kita berpuasa sehinga berbuka puasa, perbanyakkan berdoa banyak-banyak, dengan izin Allah SWT insyallah dimakbulkan.

2. Ketika Waktu Berbuka

Ketika waktu berbuka kebanyakan orang kita mudah lupa, asbab lapar dan dahaga tak tahan tengok makanan terhidang atas meja. Tapi tahukah anda ? Waktu Sebelum berbuka puasa merupakan waktu mustajab untuk berdoa di bulan ramadhan. Alang-alang dah doa makan berbuka puasa tu selitkan la sekali hajat korang, nak tambah iman ke.. doa agar murah rezeki ke ? insyallah dengan izin Allah SWT akan di makbulkan. Insyalllah.

3. Waktu Sahur

Yang pasti Antara bulan yang pasti kita bangun sahur selain puasa sunat pada bulan biasa adalah bulan Ramadhan.

Sesuai dengan hadis yang dikemukakan tentang keajaiban waktu terakhir sepertiga malam, waktu sahur juga tergolong dalam waktu mustajab itu. Oleh itu banyakkan berdoa dan berzikir sambil bersahur sehingga masuknya waktu solat fardhu Subuh. Setelah penat seharian berpuasa, Allah mengurniakan satu lagi waktu mustajab untuk orang berpuasa memanjatkan doa kepadaNya.

4. Sepertiga Akhir Malam

Waktu sepertiga akhir malam ini sememangnya waktu mustajab doa sepanjang tahun. Namun pada bulan puasa ni lah kita akan senang bangun sebab nak bersahur kan. Jadi ambil peluang doa pada waktu ini. InshaAllah

Iaitu di antara jam 3.30 pagi atau jam 4 pagi sehingga ke sebelum Subuh. Ini kerana, di dalam hadis Imam Muslim, Nabi s.a.w. bersabda, maksudnya:

5. Malam Lailatul Qadar

Satu-satunya malam yang lebih baik daripada seribu bulan iaitu malam Lailatul Qadar. Ianya hanya pada bulan Ramadhan. Siapa tak nak beribadat dan berdoa dan mendapat pahala dan keberkatan yang berlipat kali ganda seperti malam ini kan. Jadi jom kita buru dan berusaha mendapatkannya. InshaAllah.

6. Waktu di antara Azan dan Iqamah

Semasa azan berkumandang, pintu langit terbuka dan doa mudah dimakbulkan bagi hamba yang taat. Allah turut mengurniakan waktu istimewa untuk hambaNya yang berdoa pada awal waktu solat iaitu antara azan dan laungan iqamah.

Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud “Doa di antara azan dan iqamah tidak tertolak.”(Hadis Riwayat At Tirmidzi dan Abu Daud).

Ayuh muslimin dan muslimat teruskan bermunajat dan berdoa kepada Allah SWT terutamanya ketika waktu mustajab doa ini agar Allah menghilangkan Covid-19 serta digantikan dengan Penawar untuk kita semua. Mungkin ada diantara kita yang mustajab doanya..

Semoga kita Semua dilindungi Daripada Covid19🤲🏻

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya.

Terima Kasih Selamat Beramal.

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Majalah Ilmu

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!