Connect with us

Petua

Petua Dan Ikhtiar Untuk Rawat KUCING FIP, Beri Minum Air Rebusan Daun DURIAN BELANDA

Published

on

Petua Dan Ikhtiar Untuk Rawat KUCING FIP, Beri Minum Air Rebusan Daun DURIAN BELANDA

Bila lihat kucing kesayangan mula menunjukkan tanda-tanda sakit, mahu tidak susah hati tuannya. Mesti akan cuba sedaya upaya untuk rawat kucing. Ada saja ikhtiar agar kucing kesayangan dapat pulih kembali seperti sedia kala.

Tapi, sedihnya bila sudah cuba sedaya upaya rawat kucing tapi akhirnya meninggalkan tuannya. Inilah yang sering kita tengok di media sosial saat kucing kesayangan mati, kita pun rasa terkesan.

Biasa penyakit yang boleh dikatakan 95 peratus boleh menyebabkan kematian kucing adalah FIP. Ia adalah penyakit yang disebabkan oleh feline coronavirus yang menular melalui perkongsian makanan, najis, cecair badan dan bersin.

Bila kucing dijangkiti FIP, ia akan menyebabkan si bulus mengalami kekejangan, kegagalan organ, penurunan berat badan dan gangguan penglihatan.

Sebagai tuan si bulus kesayangan, sudah tentu akan cuba sedaya upaya dan mencari petua untuk rawat kucing kesayangan selagi boleh.

Perkongsian daripada Ida Shahida ini boleh digunakan untuk rawat kucing FIP sebagai ikhtiar. Mungkin dengan usaha ini boleh selamatkan kucing kesayangan anda.

Rawat Kucing Yang Hidap FIP

Petua untuk kucing FIP ( corona)

5 helai DAUN DURIAN BELANDA

Direbus dengan 4 cawan air sampai tinggal 2 cawan. Sejuk kan air dan isi ke dalam botol kemudian simpan dalam peti ais.

Bagi kucing mnum setiap hari 2 kali ( pagi dan malam) dengan sukatan:

2 ml 2 kali sehari

(Dalam masa yang sama tetap bagi ubat ubatan doktor)

Kalau nak lebih bagus: Bagi makan setiap hari vco minyak kelapa dara 1 ml pagi dan malam.

Lagi satu petua:

Jika daun durian belanda tidak ada dan sementara belum jumpa cubalah ikhtiar bagi kucing makan AKAR POKOK GALAK KUCING ‘ galak kucing’ 2-3 pokok sekali bagi, setiap hari atau selang selang hari.

KUCING SAKIT FIP – TIADA UBAT TIADA VAKSIN

FIP adalah penyakit kompleks yang berpunca dari coronavirus kucing. Dengan lambakan jumlah kucing yang diserang coronavirus, hanya sedikit sahaja yang akan dijangkiti FIP.

Ia merupakan mutasi virus di dalam tubuh badan yang bergabung dengan respon sistem imunisasi kucing. Gabungan ini menjurus kepada pelbagai kecederaan dalam sistem organ.

Virus yang termutasi ini tidak dapat dikeluarkan oleh kucing jadi sementara FIP ini sebenarnya tidak berjangkit, semakin banyak coronavirus kucing jinak yang lebih berjangkit kepada kucing yang lain. Bagaimana pun FIP tidak berjangkit ke anjing dan manusia.

Kebaikan Air Rebusan Daun Durian Belanda

Kebaikan rebusan DAUN DURIAN BELANDA UNTUK MANUSIA

1. Dipercayai mampu mencegah dan mengubati kanser
Ambil 10 helai daun durian belanda yang sudah tua. Rebus dalam tiga gelas air. Biarkan air mendidih dan surut sehingga menjadi segelas air sahaja.
Minum dua kali sehari, selama dua minggu atau sehingga kanser yang dihidapi itu sembuh.

2. Mengurangkan sakit pinggang
Ambil 20 helai daun durian belanda. Rebus dengan sukatan lima gelas air. Biarkan air mendidih dan tinggal sebanyak tiga gelas sahaja. Setelah itu, minumlah ¾ gelas air rebusan tersebut sekali sehari.

3. Menguatkan daya ketahanan tubuh
Anda mudah diserang sakit? Daun durian belanda juga dikatakan mampu menguatkan daya ketahanan tubuh.
Ambil lima helai daun durian belada. Rebus dengan sukatan empat gelas air. Biarkan air mendidih sehingga menjadi satu gelas. Minumlah sehari sekali.

4. Mengurangkan diabetes
Untuk mengatasi diabetis atau penyakit kencing manis, minumlah air rebusan daun durian belanda sehingga kadar gula dalam darah anda betul-betul stabil. Khasiat daun durian belanda ini boleh menurunkan kadar gula dalam darah.

5. Menurunkan tekanan darah tinggi
Hipertensi atau penyakit darah tinggi merupakan salah satu faktor mengundang penyakit strok. Sekiranya anda sudah memiliki tanda-tanda penyakit tersebut, sebaiknya amalkan minum air rebusan daun durian belanda untuk menstabilkan tekanan darah anda.

6. Mengatasi buasir
Dapatkan sepuluh helai daun durian belanda tua. Kemudian rebus dengan tiga gelas air, didihkan sehingga menjadi satu gelas. Setelah suam, minumlah sekali sehari sehingga penyakit buasir sembuh.

7. Mengubati sakit urat dan saraf
Khasiat daun durian belanda dapat membantu mengubati sakit urat atau sakit saraf.
Caranya ialah dengan merebus sepuluh helai daun durian belanda tua, tapi cari daun yang warnanya masih hijau pekat. Cuci bersih dan setelah itu rebus dengan sukatan dua gelas air, didihkan biarkan menjadi satu gelas.

Minum dua kali sehari, pagi dan petang untuk mendapatkan khasiat sebenarnya.

Sebolehnya kita ikhtiar untuk selamatkan si bulus kesayangan. Moga ia memberi manfaat.

Majalah ilmu: Semoga perkongsian ini bermanfaat buat anda yang penggemar kucing.

Sumber: Ida Shahida / Mingguanwanita

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami Di Majalah Ilmu

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!