Connect with us

SEMASA

Sanggup Berhenti Gunting Rambut, Pemuda Hantar Budak India Pergi Sekolah Naik Motosikal Selepas Tertinggal Bas

Published

on

pemuda hantar budak india pergi sekolah

Sanggup Berhenti Gunting Rambut, Pemuda Hantar Budak India Pergi Sekolah Naik Motosikal Selepas Tertinggal Bas

Cabaran dalam menuntut ilmu tidak akan terlepas untuk seorang insan yang bernama pelajar. Kepayahan demi kepayahan setiap kali mahu melangkah ke medan ilmu pastinya akan memberikan kita memori dan ingatan yang tersendiri untuk diingati. Kali ini perkongsian akan membawa anda kisah pemuda hantar budak India pergi sekolah dengan menaiki motosikal.

Berhenti gunting rambut, pemuda hantar budak India pergi sekolah

pemuda hantar budak india pergi sekolah

Pemuda hantar budak India pergi sekolah ini adalah dari perkongsian di laman akaun Tik Tok en.azroy. Pemuda itu iaitu dirinya sendiri sebenarnya sedang merakam video “trim” rambut. Tiba-tiba sahaja video tersebut tergendala apabila dia didatangi oleh seorang pelajar India yang meminta tolong untuk menghantarkannya ke sekolah.

Pelajar India yang tertinggal bas itu mendesak untuk ke sekolah kerana jika tidak, pihak sekolah akan mengeluarkan surat amaran kepadanya. Atas rasa keprihatinan yang tinggi, Azroy telah menghentikan kerjanya dan mengambil keputusan untuk menghantar pelajar tersebut ke sekolah dengan segera menaiki motosikal.

pemuda hantar budak india pergi sekolah

20 minit ke sekolah kalau naik motosikal, biasanya selalu naik basikal

Masa berlalu tanpa dirasa, rupa-rupanya apabila diukur dengan masa dan jarak perjalanan menaiki motosikal mengambil masa 2o minit juga untuk sampai ke sekolah. Dalam kepala Azroy ligat berfikir, bagaimana pelajar itu mampu menaiki basikal setiap kali ketinggalan bas untuk ke sekolah?

Masa yang diambil jika menggunakan basikal sudah tentu lebih lama dan memerlukan tenaga untuk kayuh yang berlipat kali ganda. Terbit rasa sebak dalam hati juga terkilan dengan apa yang berlaku di depan matanya itu.

Bantu orang tanpa mengenal warna kulit dan latar belakang

Kehidupan manusia ibarat sebuah roda. Kadang kita di atas bermegah dan mewah. Kadang kita di bawah sengsara dan miskin. Bahkan, kita sendiri tidak tahu bila akan berada di atas dan bila pula akan jatuh di bawah. Oleh kerana itu, hidupkanlah sifat bantu membantu tanpa kenal warna kulit dan latar belakang. Membantu orang lain atas rasa empati dan perikemanusiaan.

Mulai saat ini, lupakanlah segala perbezaan yang ada dan saling membantu serta hulurkan pertolongan tanpa mengira apa jua perbezaan sama ada bangsa, bahasa, warna kulit dan pegangan politik.

Kepelbagaian bangsa di Malaysia bukanlah melahirkan jurang yang besar sebaliknya inilah keistimewaan yang kita miliki dalam hidup bermasyarakat. Raikan kepelbagaian dengan nilai-nilai murni yang tinggi agar sikap kemanusiaan secara global dapat diimarahkan sampai bila-bila.

Ramai netizen komen terharu dengan budi baik pemuda tersebut

Video yang telah mendapat like sebanyak 58.6K dan ribuan share ini telah mendapat 1107 komen yang positif dari masyarakat yang menonton video berkenaan.

“Kindness will be repaid.”

pemuda hantar budak india pergi sekolah

“Kebaikan akan berbalik kepada kita sebenarnya.”

pemuda hantar budak india pergi sekolah

“Muka brutal tapi dalam hati ada taman. Baik sungguh, nampak dah ciri-ciri suami dan bapa mithali.”

pemuda hantar budak india pergi sekolah

“Baiknya. Begini yang kita mahu saling tolong menolong tak kira bangsa.”

pemuda hantar budak india pergi sekolah

“Akak cikgu sekolah. Terima kasih dik, hantar budak tu ke sekolah. Moga budak tu bermotivasi ke sekolah disebabkan adik.”

pemuda hantar budak india pergi sekolah

“Allahu, teringat zaman sekolah. Kalau terlepas bas mintak tolong orang hantarkan. Ayah dulu polis jarang di rumah sebab tak ulang alik dari rumah.”

pemuda hantar budak india pergi sekolah

“Mungkin nanti sebab dia tak miss sekolah hari tu, dia jadi orang yang berjaya. Good job bang.”

pemuda hantar budak india pergi sekolah

Kisah pemuda hantar budak India pergi sekolah ini sedikit sebanyak dapat menyedarkan kita bahawa di dunia ini masih ada manusia yang tidak hanya mementingkan diri sendiri dan sudi menghulurkan bantuan tanpa mengenal siapa walau seorang kanak-kanak yang jauh lebih muda darinya.

Semoga dengan perkongsian seperti ini semakin memupuk nilai perpaduan yang tinggi dalam jiwa setiap masyarakat lebih-lebih lagi tinggal beberapa minggu sahaja kita bakal menyambut Hari Kebangsaan Malaysia yang ke-65 pada 31 Ogos nanti.

Sesungguhnya bukan perbezaan yang memecah belahkan sesebuah masyarakat tetapi sikap manusia sendiri yang diluar normanya akan menjadi kata kunci dari segalanya.

Sumber: Tik Tok en.azroy

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Trending

error: Content is protected !!