Manafaat bunga buah betik yang jarang diketahui masyarakat umum

Manafaat bunga buah betik yang jarang diketahui masyarakat umum

Manafaat buah betik cukup terkenal di dalam kalangan masyarakat kita, bukan sekadar ke enakkan buah tapi juga dari akar, daun, getah, hingga bunga buah betik.

Ada beberapa manfaat yang dimaksud ialah:

1. Mencegah sera ngan jan tung

Seperti dijelaskan sebelumnya, manfaat kesihatan bunga pbuah betik mengandung sejumlah zat yang dapat membantu pelancaran darah. Secara lebih lanjut, hal ini dapat membantu jantung tetap sihat dan terjaga dari risiko sera ngan jan tung.

2.Melancarkan sistem pencernaan

Tanin dalam bunga buah betik dapat membantu organ pencernaan menjalankan fungsinya secara optimal. Kandungan inilah yang membuat bunga ini bermanfaat untuk melancarkan sistem pencernaan.

3. Melancarkan peredaran da rah

Jika Anda memiliki tekanan da rah tinggi, maka mengamalkan bunga ini secara teratur akan menjadi salah satu alternatif pengubatan Anda. Zat di dalam bunga ini sangat berguna untuk mengatur aliran da rah di dalam tubuh dan membantu menormalkan kembali tekanan da rah.

4. Meningkatkan na fsu makan

Bila anak-anak kurang na fsu makan, tak ada salahnya bila Anda memanfaatkan bunga ini sebagai ubat untuk mengembalikan naf su makannya yang hilang. Cara ini telah banyak digunakan di beberapa negara di Asia termasuk Indonesia.

5. Hilangkan radikal bebas

Bunga pepaya mengandungi pelbagai unsur antioksidan yang berguna untuk mencegah kemasukan radikal bebas dalam tubuh.

Seperti yang kita ketahui, radikal bebas dapat menyebabkan berbagai macam penyakit kro nik dan penyakit degeratif seperti sera ngan jantung, alzeimer, str oke, dan kan ser.

6. Mencegah kan ser

Senyawa flavonoid dan antioksidan yang terkandung dalam bunga ini dapat berfungsi untuk menangkal dan mencegah masuknya radikal bebas dalam tubuh yang menjadi penyebab berbagai jenis kan ser. Flavonoid dan antioksidan juga memiliki fungsi lain untuk menjaga stabilitas sistem kekebalan tubuh kita.

7. Penawar  ken cing manis

Bunga pepaya dipercaya membantu menurunkan kadar insulin dalam tubuh sebagai penyebab utama diabe tes.

Meskipun belum ada penelitian ilmiah yang menunjukkan bahwa bunga betik dapat menyembuhkan diabe tes. Namun zaman dahulu banyak orang yang mengonsumsi bunga ini untuk mengawal kadar gula dalam tubuh mereka.

Dilansir dari Dr Health Benefits, Dr. Shika Sharma seorang doktor  juga menyetujui hal ini. Ia mengungkapkan bahwa memang bunga betik mengandung banyak vitamin dan elemen yang dapat berfungsi untuk menyembuhkan beberapa penyakit, termasuk diabe tes.

Tetapi anda perlu berjumpa dengan doktor terlebih dahulu jika anda ingin menggunakan bunga ini sebagai ubat diab etes.

8. Penurunan Berat badan

Bunga ini mengandungi serat yang mencukupi, vitamin A, B dan C, walaupun tidak banyak buahnya. Dengan pelbagai bahan, bunga betik mempunyai manfaat untuk mengurangkan dan mengawal berat badan.

9. Menurunkan kole sterol

Kandungan folat dan antioksidan dalam bunga ini boleh digunakan sebagai ubat untuk menurunkan kole sterol. Apabila anda mengambil bunga ini, kandungan folat dan antioksidan di dalamnya sangat berguna untuk melawan kole sterol ja hat.

10. Mencegah st rok

Bunga ini mengandungi nutrien yang dapat mencegah penyumbatan saluran da rah akibat peredaran da rah yang lemah. Sehingga gejala st roke disebabkan penyumbatan saluran dar ah dapat dielakkan.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya.

Terima Kasih Selamat Beramal.

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Majalah Ilmu

Artikal Popular

About majalahilmu 551 Articles
Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*