Connect with us

INFO

“Letusan Gunung Berapi Terkuat Bakal Terjadi,” Ramai Orang Tak Pernah Terfikir Pun Bagaimana Sekiranya Keadaan Planet Ganti Bulan?

Published

on

keadaan planet ganti bulan

“Letusan Gunung Berapi Terkuat Bakal Terjadi,” Ramai Orang Tak Pernah Terfikir Pun Bagaimana Sekiranya Keadaan Planet Ganti Bulan?

Bulan adalah satelit bumi yang sangat penting sejak dulu lagi. Ia bertanggungjawab melindungi bumi dari hentaman benda langit seperti komet dan asteroid. Keupayaan bulan tidak hanya sebatas itu, masyarakat Islam sendiri perlu berpandukan kepada bulan untuk menentukan kalender hijrah dan tarikh-tarikh khusus mula berpuasa dan perayaan. Begitu juga dengan kepercayaan masyarakat Yahudi dan yang lain. Pernahkah anda terfikir apa yang akan berlaku pada keadaan planet ganti bulan?

Keadaan planet ganti bulan ada perbezaan yang berlainan

Mengulas dari perkongsian sebuah video Nicholas Holmes yang dimuat naik di Channel Youtube Yeti Dynamics, menunjukkan bagaimana keadaan planet ganti bulan. Video ini diambil secara jelas di langit Huntsville, Alabama, Amerika Syarikat.

Awal video dimulakan oleh bulan yang terlihat sangat kecil di langit. Bulan mempunyai diameter 3,475 km, ini bermakna ia lebih kecil daripada planet utama Musytari dan Zuhal.

keadaan planet ganti bulan

Kemudian, ia digantikan dengan planet Mars. Kelihatan saiznya sedikit lebih besar dan setengah bahagian lagi tidak berapa jelas. Mars adalah planet keempat dari matahari dan merupakan kedua terkecil selepas Merkuri. Ia juga planet yang disebut-sebut oleh ramai ilumuan hari ini untuk mengantikan bumi suatu hari nanti.

keadaan planet ganti bulan

Planet kedua yang diuji adalah planet Neptune. Keadaan planet Neptune mengantikan bulan terlihat bersaiz besar berbanding planet Mars sebelum ini. Ia mempunyai saiz empat kali ganda besar dari bumi dengan diameter  24,750 kilometer.

keadaan planet ganti bulan

Planet ketiga, Nicholas mengilustrasikan planet Uranus  atau juga dikenali dengan jolongan “planet ais” sebagai penganti bulan.  Menariknya, planet ini tidak dapat menyerap cahaya matahari kerana kedudukanya yang ketujuh dari matahari. Oleh kerana itu, suhu di dalamnya mencecah sehingga 226°C. Bayangkan apa yang akan berlaku bila Uranus mendapat cahaya terus dari matahari?

keadaan planet ganti bulan

Planet paling besar di galaksi iaitu planet Jupiter memiliki saiz yang sangat besar dan luar biasa. Setahun di Jupiter bersamaan dengan 10 tahun di Bumi. The Great Red Spot adalah salah satu tarikan Jupiter kerana ia boleh menghasilkan fenomena angin taufan yang sangat besar sekali dan sempurna

keadaan planet ganti bulan

Yang terakhir dikaji adalah keadaan planet ganti bulan dengan meletakkan planet Saturn. Saturn mengantikan bulan memang paling berbeza dari yang lain kerana ia memiliki lingkaran atau gegelang asteroid yang besar. Dikatakan gegelang itu boleh dilihat dengan jelas dari bumi walaupun dengan menggunakan teleskop kecil.

keadaan planet ganti bulan

Kesan kepada manusia dan bumi jika ada planet mengantikan bulan

Ilustrasi yang dilakukan oleh Nicholas ini adalah kerana dia ingin melihat apa yang bakal berlaku pada keadaan planet ganti bulan dengan mengekalkan jarak Bumi dengan bulan yang sama. Namun yang demikian sekiranya benar perkara ini berlaku, kehidupan di Bumi khususnya pasti akan mendapat kesan dari keadaan janggal ini.

1. Sinar matahari yang menyinari planet

keadaan planet ganti bulan

Salah satu kesan popular yang dikatakan adalah sinar matahari akan tampak lebih jauh sedikit dari posisi sebenarnya. Ini mungkin dari faktor saiz, posisi, dan diameter planet yang berbeza-beza.

2. Posisi Bumi terhadap planet-planet itu

Kedudukan bumi akan berubah tidak pada posisi asal ketika berada dengan planet-planet di bima sakti. Perubahan yang sedikit pun boleh menyebabkan banyak berlaku perselisihan meteor dan asteroid pada bumi, bagaimana pula jika posisinya yang berubah?

3. Perubahan posisi planet dan putarannya

Planet di galaksi akan berkedudukan sedikit miring ke tepi dan berputar dalam paksinya pada kelajuan yang sangat cepat sekali.

3. Bumi jadi bulan bagi keempat-empat planet

Oleh kerana saiz bumi kelihatan kecil berbanding planet-planet lain yang mengantikan bulan, jadi amatlah wajar jika dikatakan bumi menjadi salah satu bulan bagi keempat-empat planet ini.

4. Mengaktifkan gunung berapi yang kuat

keadaan planet ganti bulan

Mantel dan kerak Bumi akan tertarik secara graviti ke Jupiter mencapai lebih dari 100 meter, kemudian ia akan pecah. Gerakan tarik menarik ini akan membuatkan tekanan dan cairan panas di bawah permukaan.

Ini secara langsung menyebabkan aktiviti pengaktifan gunung berapi di Bumi kembali meningkat. Bahkan mampu menyebabkan letupan gunung berapi yang sangat kuat sehingga lavanya menembak langsung ke ruang angkasa.

5. Fenomena pasang surut lautan yang luar biasa

Fenomena pasang surut lautan itu perkara biasa. Pentingnya fenomena ini kerana ia membantu menghilangkan bahan pencemar dan mengedarkan nutrien yang diperlukan tumbuhan atau hidupan akuatik lain untuk terus hidup. Malah, dari kejadian ini juga sangat memberi kelebihannya pada manusia sendiri.

Namun demikian, bila mana keadaan planet ganti bulan, pasang suruh lautan boleh mencecah setinggi 18 meter dan menyebabkan perubahan ketara pada permukaan bumi.

Sesungguhnya semua yang terjadi atas kekuasaan Allah SWT. Dalam Al-Quran Allah SWT berfirman,

Maksudnya: “Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya?” – (Surah Al-Anbiyaa´, ayat 30)

Begitu indah penciptaan ini, setiap yang dicipta memberi manfaatnya yang tersendiri kepada seisi kehidupan di atas muka bumi.

Sumber: Yeti Dynamics

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!