Cara Tepat Bersihkan Kerang Dan Siput Sedut

Cara Tepat Bersihkan Kerang Dan Siput Sedut

Kera cunan makanan berlaku tanpa kita duga. Makanan berbentuk cengkerang seperti kerang dan siput sedut dan rangkaian siput lain paling beri siko terdedah dengan pelbagai kotoran.

Mana tidaknya, kotoran yang tertinggal di dalam cengkerang ini jika tidak dibasuh dengan bersih boleh mengakibatkan kera cunan makanan dan pada tubuh kita. Jika tidak pun, ada kesannya pada tubuh kita jika tidak dibasuh dengan bersih.

Selain membasuh cara biasa, ada banyak lagi kaedah lain bagi memastikan kerang dan siput sedut dapat dibersihkan dengan bersih dan selamat untuk dimakan. Bagaimana?

Hampas Kelapa

Bagi seput sedut, gunakan hampas kelapa yang sudah digunakan dan gaulkan bersama siput sedut ini. Ini cara pembersihan paling praktikal dan selamat untuk membersihkan siput sedut. Biarkan selama 30 minit dan kemudian bilas seperti biasa sebelum dibasuh.

Pilih Yang Segar

Baik siput sedut atau kerang pastikan kedua jenis makanan ini dibeli yang masih lagi segar. Jika sudah berbau baik jangan dibeli. Selamat. Selain itu nak pastikan kedua cengkerang ini masih lagi segar adalah dengan mengetuk cengkerang kerang pada permukaan mendatar dengan lembut.

Jika kerang itu tidak tertutup dalam masa beberapa minit atau kerang tersebut pecah dan rosak, kerang itu bukanlah kerang yang segar. Ketika merebus kerang, jika kerang tidak terbuka ketika dimasak, ia menunjukkan kerang itu sudah tidak segar atau sudah rosak. Buangkan sahaja kerang tersebut.

Rendam Garam

Garam memang banyak kegunaannya. Bagi kerang dan siput sedut, kedua jenis cengkerang ini haruslah direndam ke dalam air garam bagi membersihkannya. Bukan hanya bersih malah dapat buang segala ra cun dan bakte ria yang terdapat di dalamnya.

Tos Kali Kedua

Apabila selesai merendam, keluarkan kerang sedikit demi sedikit dan toskannya semula. Jangan keluarkan kerang sekaligus kerana mungkin pasir akan tercampur sekali. Cuci kembali kerang yang dikeluarkan di bawah air yang mengalir.

Guna Serai

Anda juga boleh mengunakan beberapa batang serai yang ditumbuk. Caranya ialah dengan menggaulkan batang serai tadi bersama kerang di dalam air. Biarkan selama 10 minit dan toskan. Hasilnya, kulit kerang akan lebih bersih.

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.

Sumber: myinfomaya

 

Artikal Popular

About majalahilmu 551 Articles
Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*