Connect with us

Kisah

“Saya Dah Tak Boleh Jaga Keselamatan Rakyat Lagi,” Kisah Peniaga Kecil Yang Berjaya Dari Pegawai Polis Bertukar Kerjaya Jual Char Kuey Teow Tepi Jalan

Published

on

kisah peniaga kecil yang berjaya

“Saya Dah Tak Boleh Jaga Keselamatan Rakyat Lagi,” Kisah Peniaga Kecil Yang Berjaya Dari Pegawai Polis Bertukar Kerjaya Jual Char Kuey Teow Tepi Jalan

Semua orang mempunyai cerita disebalik kejayaannya. Jatuh dan bangun merentas laluan yang berbeza adalah lumrah dalam kehidupan. Kita tidak akan menghargai kejayaan sebelum menerima kegagalan. Kisah peniaga kecil yang berjaya keluar dari kepompong kesusahan akan menjadi cerita yang sangat indah untuk dijadikan ikutan.

Bermula sebagai pegawai polis lalu menjadi peniaga kecil kerana minat

kisah peniaga kecil yang berjaya

Pemuda yang bernama Abu Hassan Bin Ahmad, 36 tahun ini memaparkan satu dari ribuan kisah peniaga kecil yang berjaya mencapai matlamat dalam hidupnya. Dia yang berasal dari Pulau Pinang dahulunya merupakan seorang anggota polis dan pernah berkhidmat di ibu pejabat polis berbeza iaitu di Petaling Jaya dan Ampang.

Memulakan langkah kanan sebagai anggota polis pada 1 September 2004, dia akhirnya mengambil keputusan walau berat hati pada tahun 2021 untuk berhenti kerana minat berniaga yang semakin membuak-buak.

Tambahan pula, dalam masa yang sama dia juga mendapat tawaran untuk menyambung pengajian dalam PHD di salah sebuah universiti awam. Kerana takut minat dan komitmennya sebagai anggota polis terganggu, mengundur diri dan memilih salah satu dari cabang kerjaya itu lebih baik daripada melakukan semuanya serentak.

kisah peniaga kecil yang berjaya

Siapa sangka kerana keberanian meminta resepi dari pak ciknya, Abu Hassan dapat membuka gerai Cha Kuey Teow yang diberi nama AAA Triple A Kitchen yang berlatar belakangkan negeri kelahirannya.

Maksud “Cha” adalah goreng dalam bahasa mandarin

kisah peniaga kecil yang berjaya

Setiap kali dia menghidangkan menu signature di gerainya kepada pelanggan, sesetengah dari mereka akan berasa pelik dengan Cha Kuey Teow tanpa kuah banjir yang diberikan. Mengulas lebih lanjut, dia akan sehabis baik menerangkan kepada pelanggan bagaimana sebenarnya makanan asal dari kaum Cina ini dibuat.

Ramai orang salah faham Cha Kuey Teow perlu berkuah dan basah. Sedangkan perkataan “Cha” itu sendiri bererti goreng dalam Bahasa Mandarin. Atas kesedaran itu, dia lebih gemar berkongsi secara mendalam tentang asal usul makanan tersebut kepada pelanggannya yang datang.

kisah peniaga kecil yang berjaya

Gantung banner dari idea sendiri untuk rakyat Malaysia

“Stesen Makan-Makan Kita, Dari Dapur Rakyat Untuk Rakyat.”

Itulah kata-kata yang ditulis dan tergantung pada banner gerai Abu Hassan. Baginya idea ini tercetus oleh kerana dia sedar tidak mampu untuk menjaga keselamatan masyarakat Malaysia lagi. Setiap hari dia berfikir bagaimana untuk membantu masyarakat dan menyediakan makanan yang murah tetapi sedap untuk mereka. Hasilnya inilah terbinanya banner tersebut.

Pengalaman hidup dulu yang susah telah menyuntik kesedaran dan rasa tanggungjawab pada diri Abu Hassan sejak kecil lagi.

“Saya dulu susah dan kerap juga ponteng sekolah. Saya ponteng bukan sebab saya merayau-rayau atau buat perkara-perkara tak bermanfaat, tapi saya kesian dengan mak yang berniaga nasi lemak awal pagi untuk menyara kami,” jelasnya.

kisah peniaga kecil yang berjaya

Budak yang dikatakan nakal ini jugalah yang kini telah berjaya mengengam segulung Degree dan Master dari universiti. Sayangnya ketika dia menghadiri konvokesyen Degree dulu, mak dan ayahnya tidak dapat hadir kerana sakit. Kedua-dua insan ini akhirnya kembali menghadap Ilahi pada hari Isnin (mak) selang tiga hari pada hari khamis (ayah).

Sebelum maknya meninggal, dia sempat menunjukkan sijil anugerah kejayaannya itu dan berjanji untuk menebus balik sikapnya dulu yang malas ke sekolah dengan belajar sehingga ke peringkat PHD pula.

“Ramai kawan tanya saya kenapa sibuk nak belajar lagi? Saya jawab mudah je, sebab saya bodoh. Saya tak pandai sebab tu saya belajar.”

Mimpi arwah mak dekat gerai, motivasi untuk terus bangkit

kisah peniaga kecil yang berjaya

Ujian dan dugaan tidak pernah berhenti kepada seorang peniaga jalanan. Namun bagi Abu Hassan, motivasi untuk terus bangkit itu datangnya dari peristiwa di mana dia mimpi berniaga bersama arwah mak di gerai tersebut.

“Mak kita meniaga sama-sama, ye.”

Kemudian, arwah maknya menoleh dan tersenyum kepadanya.

Itulah kenangan yang sangat dirindukan Abu Hasaan walaupun ia sekadar mimpi tetapi berada dekat dengan arwah mak seolah-olah kekuatannya ada di situ.

Semoga dengan kisah ini memberikan inspirasi buat semua pembaca khususnya anak muda di luar sana yang masih bergelut mencari sesuap nasi demi meneruskan kehidupan. Yakinlah, bumi Allah ini sangat luas untuk kita mengalah dalam satu bidang pekerjaan, cepat atau lambat rezeki itu akan hadir satu per satu dengan sendiri atas usaha dan doa kepada Nya. Gagal itu juga satu nikmat untuk manusia.

Sumber: APHD Story

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!