Connect with us

Petua

Bagaimana Cina Jadi Kaya Dari Orang Lain? Semuanya Dari Rumah Ini Sebab-Sebab Yang Tak Ramai Orang Ambil Tahu

Published

on

bagaimana cina jadi kaya

Bagaimana Cina Jadi Kaya Dari Orang Lain? Semuanya Dari Rumah Ini Sebab-Sebab Yang Tak Ramai Orang Ambil Tahu

Menjadi majoriti bangsa yang dikatakan kaya raya adalah satu kelebihan yang ada bagi masyarakat Cina di Malaysia. Forbes Real Time Billionaires mencatatkan bahawa individu paling kaya di Malaysia dengan menduduki tempat pertama adalah Tan Sri Robert Kuok, 98 tahun yang menjadi taikun kepada industri kelapa sawit, perkapalan, dan hartanah. Dianggarkan mempunyai nilai bersih AS$11.9 bilion bersamaan RM50.14 bilion aset. Namun pernahkah kita terfikir, bagaimana Cina jadi kaya dengan begitu mudah hari ini?

Bantu adik beradik, rahsia utama bagaimana Cina jadi kaya

Perkongsian yang di muat naik oleh Adam Kelvin seorang Chinese Muslim, pengasas Adam Kelvin Academy ada rahsianya yang tersendiri.

1. Bantu adik-beradik

bagaimana cina jadi kaya

Dalam sebuah keluarga Cina, sekiranya anak sulung adalah jutawan dia akan bertanggungjawab untuk kongsi rahsia bisnes dan kejayaan membangunkan bisnesnya bersama-sama adik-beradik yang lain. Menurut Adam dalam konteks ini dia menjadikan sepupunya sebagai contoh terdekat untuk diambil pengajaran.

Sepupu Adam adalah anak sulung dan dia berjaya membuka kedai jual kereta mewa import. Dalam masa yang sama sepupunya itu juga akan mengajar adik-beradiknya lagi 3 orang tentang bisnes kereta yang diusahakan.

Hasilnya, adik kedua berjaya membuka kedai baiki kereta, sedangkan adik ketiga membuka kedai servis aircond, dan yang bongsu buka kedai aksesori kereta. Dari situ maka terbentuklah empayar keluarga yang kaya raya dan bergelar jutawan dari bawah.

Masyarakat Cina jadi kaya kerana mereka mempunyai prinsip tidak mahu melihat adik-beradik lain susah sedangkan dia mewah dan hidup senang. Jadi sama-sama belajar untuk bina kekayaan.

“If you want go fast, go alone. If you want to go far, go together.” Prinsip ini yang menjadi pegangan mereka sehingga ke hari ini. Senang adik-beradik, maka senang juga hati mereka.

2. Harta yang ada dikembangkan

Duit tunai banyak di tangan, sangat jarang masyarakat Cina suka berhabis untuk benda-benda yang tidak memberikan pulangannya semula. Apa yang mereka buat adalah mengembangkan harta semula.

Beli rumah atau hartanah RM100k dalam 2 hingga 3 buah sebagai pelaburan jangka masa panjang dan dalam masa yang sama bina juga portfolio hartanah. Dalam masa 10 tahun, RM100k tadi akan berganda-ganda nilainya.

bagaimana cina jadi kaya

Sebab itu jangan pelik, ada sesetengah keluarga Cina walaupun sudah dewasa tetapi masih tinggal bersama ibu bapa lagi. Duit lebihan mereka suka beli rumah untuk beri orang lain sewa.

Ada yang lebih hebat, dalam diam sebuah pasaraya mampu mereka beli hasil pakat kumpul semua adik-beradik. Isu berebut harta dalam keluarga Cina juga jarang berlaku. Biasanya mereka berpakat untuk kembangkan harta yang ditinggalkan dan kemudian dibahagikan sama rata.

3. Rasa gembira atas kejayaan orang lain khususnya ahli keluarga

bagaimana cina jadi kaya

Cemburu dan hasad dengki mungkin tidak lari dari seorang usahawan yang berjaya. Namun perasan atau tidak setiap kali ada kedai cina yang buka, pastinya banyak jambangan bunga yang ucap “tahniah”, dan “good luck” kepada pemilik bisnes tersebut?

Mereka memupuk sikap gembira atas kejayaan orang lain khususnya ahli keluarga atau kawan-kawan dalam bisnes. Apabila seseorang itu berjaya, itu bermakna ibu bapa mereka juga tidak akan hidup susah dan akan mewujudkan lagi lebih ramai jutawan dalam keluarga.

Mereka lihat sendiri bagaimana susah payah empayar perniagaan itu dibina. Kerana itu circle mereka biasanya tidak ada yang dengki. Malah sentiasa menyokong dengan membeli produk atau servis yang dijual. Sikap percaya itu sudah ada lagi sejak dulu dalam komuniti mereka.

4. Simpan dulu baru spend

Hari ini ramai kita lihat khususnya anak muda, bila dapat gaji terus kita beli macam-macam atau buat itu ini, belanja mewah atau sebagainya. Tidak sampai pertengahan bulan, mulut ternganga duit gaji habis.

Lain pula dengan masyarakat Cina, mereka gemar simpan duit yang diperoleh itu dalam unit trust, FD atau simpan dalam bank. Jika mahukan apa-apa, tangguhkan keinginan itu sehingga hujung bulan, ada lebihan baru belanja. Berbelanja hanya pada benda yang perlu atau kehendak itu pun sekali sekala.

Sepatutnya masyarakat Melayu lebih cakna hal ini kerana mereka ada peluang besar untuk menyimpan dalam ASB. ASB mempunyai banyak keuntungan berbanding unit trust atau FD.

5. Tidak suka berhutang

bagaimana cina jadi kaya

Hutang banyak hutang lama-lama menangis kerana hutang. Uniknya masyarakat Cina tidak suka berhutang beli barangan kecil seperti fon, peti ais, perabot, dan sewaktu dengannya. Kumpul duit, dan tahan nafsu, cukup duit baru beli barang itu secara tunai.

Penat memang penat. Bukan juga mudah untuk tahan nafsu tetapi untuk jangka masa panjang ianya lebih menguntungkan berbanding berhutang. Itu tidak termasuk lagi kadar faedahnya.

Selalunya mereka hutang untuk benda besar seperti rumah dan kereta. Kereta pun selalunya cuba untuk dilunaskan cepat-cepat supaya cash flow tidak rugi untuk jangka masa panjang. Lagi pula susut nilai kereta sangat cepat jadi tidak berbaloi beli kereta mahal-mahal.

Alasan itu yang menyebabkan kereta jenama Honda dan Toyota digemari masyarakat Cina kerana harga yang mampu milik dan tidak memerlukan maintanance tinggi. Orang Cina yang beli kereta mewah hanyalah sekadar trik mereka sahaja untuk kurangkan income tax. Sama juga mereka akan cepat-cepat selesaikan hutang kereta tersebut.

Apa yang dikongsikan ini sekadar menyampaikan sisi pandang seorang usahawan berjaya berbangsa Cina yang beragama Muslim. Segala yang disampaikan adalah pengalaman yang berlaku dalam keluarga dan kehidupan sendiri.

Sumber: Adam Kelvin

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending

error: Content is protected !!