Anak Derhaka Tetapi di Masukkan ke Syurga, Ikuti Kisahnya Untuk Dihayati Semua

Anak Derhaka Tetapi di Masukkan ke Syurga, Ikuti Kisahnya Untuk Dihayati Semua

Anak yang tidak mendengarkan kata-kata orang tuanya, tapi diberi ganjaran masuk Syurga? Ceritanya begini, suatu hari pada zaman Rasulullah SAW. Ada seorang keluarga, saat itu si suami sedang pergi keluar untuk berdagang, si suami berkata kepada isterinya untuk tidak keluar rumah sebelum suaminya kembali pulang.

Pesanan ini benar-benar disimpannya baik-baik oleh isterinya. Ia pun tidak keluar rumah sesampai suaminya kembali pulang. Namun suatu ketika, ia didatangi tetamu dari salah seorang kerabatnya. Mengkhabarkan bahawa Ibunya sedang sa kit keras, ia diminta untuk datang kembali kepada Ibunya.

Namun si isteri menjawab, “Aku menjaga amanah dari suamiku, untuk tidak boleh keluar rumah sebelum ia kembali dari rumah ini”,

Jawab si isteri kepada sanak saudara kerabatnya, “Sampaikan salam dan maaf ku kepada ibuku” sambungnya.

Kerabatnya pun kembali ke kampung halamannya. Menyampaikan pesan dari anaknya itu kepada Ibunya yang sa kit te nat. Namun di tempat lain, si isteri ini (si Fulanah). Sebenarnya ingin sekali menjenguk Ibunya yang sedang sa kit te nat.

Beberapa hari kemudian, sanak saudara keluarganya yang lain kembali datang kepada Fulanah untk menyampaikan berita yang sama. Ibunya sa kit te nat, ia diminta untuk pulang saja ke rumah. Sekali lagi Fulanah menolaknya, ia tidak boleh menjenguk Ibunya.

Akhirnya, hingga Ibunya mening gal du nia. Fulanah didatangi kembali oleh sanak saudara keluarganya.

“Ibumu telah mening gal du nia, mahukah kamu datang untuk menjenguk jasad Ibumu untuk yang terakhir kalinya?”.

Fulanah hanya menjawab, “Innalillaahi wa ina ilaih Raji’un. Sekali lagi saya minta maaf. Saya tidak boleh pergi dari sini!”

Sanak saudara keluarganya sudah tidak boleh berpikir lagi saat itu. Hingga ia berkata, “cela kalah kamu Fulanah!!! Saat Ibumu sa kit, engkau tidak datang. Saat Ibumu na zak, kamu pun juga tidak datang. Dan disaat seperti ini, Ibumu sudah mening gal du nia, tapi kamu tidak datang???!!”

Kerabatnya benar-benar marah pada saat itu. “Maafkan saya kerabatku, sesungguhnya aku ingin pergi saat dike bumikan Ibu. Tapi aku tidak boleh pergi dari rumah ini!” jawab Fulanah.

Kerabatnya sudah tidak tahu apa sudah jadi dengan Fulanah, hatinya benar-benar emosi tidak keruan akhirnya, si kerabat pun mening galkan rumah Fulanah dengan kecewa.

Hingga pada suatu hal, sang kerabat yang masih tidak suka dengan sikap keluarganya ini akhirnya berniat bertanya Rasulullah SAW, “wahai Rasulullah SAW, kerabatku telah seperti ini dan seperti itu” kata kerabat ini menceritakan kejadian si Fulanah.

Namun Rasulullah SAW hanya menjawab, “Beruntung sekali sang Ibu, ia akan masuk syurga bersama si Fulanah.”

Si kerabat ini hairan, kenapa boleh si Fulanah masuk syurga? Bukannya ia sudah berlaku kurang ajar kepada Ibunya. “Kenapa keduanya masuk syurga, Ya Rasulullah?”

“Si Ibu telah berhasil mendidik anaknya dengan baik. Sedang si Fulanah berhasil menjaga amanah dari suami dan Ibunya”, jawab Rasulullah SAW dengan tegas.

Begitulah kisah cerita pada zaman Rasulullah SAW. Maaf kalo tulisan ini dibuat begini, entah udah pernah dengar atau baca di mana, ini cuma buat peringatan dan juga bahan pembelajaran bersama saja.

Kesimpulannya :-

Sebagai seorang isteri ,adalah wajib bagi memang amanah yang telah diberikan oleh suami. Isteri juga wajib untuk mentaati segala perintah suami. Hal ini kerana,apabila seorang wanita itu sudah dinikahi oleh seorang lelaki, maka ia menjadi hak kepada suaminya dan wanita itu wajib mentaati suaminya.

Sedarlah wahai wanita, ini adalah tanggunjawab yang selalu kita abaikan dan ingatlah wahai wanita, apabila kamu sudah mening gal du nia,dan suamimu meredhai saat pemergian mu, Insya Allah syurga lah tempat mu..

Semoga bermanfaat.

Sumber : myinfomaya

Apa Kata Anda? Lontar kan pendapat dan pandangan anda di ruang komen dibawah. Segala pandangan dan pendapat anda kami hargai. Terima kasih. @Majalah ilmu.

Artikal Popular

About majalahilmu 551 Articles
Seorang yang suka membaca bahan bacaan dalam bidang sejarah dan motivasi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*